Tähtitieteellistä eloa asuintaloissa - kallistuen ja kehää kiertäen

Maanantai 23.9.2019 - Timo Tossavainen, yhteysjohtaja, Suomen Kiinteistöliitto

Maanantaina 23.9. on syyspäiväntasaus, joka merkitsee siirtymistä syksyyn ja talven odotukseen. Päivä ja yö ovat tällöin yhtä pitkiä; auringonnoususta auringonlaskuun on 12 tuntia koko maapallolla. Näin kulkee vuodenkierto – vastaavanlaista kiertokulkua on niin ihmisen elossa kodeissa ja asuintaloissa kuin myös kotimaan politiikassa.

Asuminen kallistuu, sen tietävät kaikki. Monilla on tuntuma, että asuintaloissa kierretään kehää liki loputtomasti – yhä uudelleen tulee samat asiat eteen. Tiettyä kiertoa, ympärimenemistä ja yhteen tulemista, on poliittisessa ja yhteiskunnallisessa elämässä myös havaittavissa. Neljä vuodenaikaa määrittävät meininkiä ja ihmiset omissa asuintaloissaan päivittelevät niiden tuomia muutoksia niin kahvipöydissä kuin sosiaalisessa mediassa.

Poliitikot päättävät paljolti asumismenoista

Syksy on punertuvia lehtiä, pimeneviä iltoja ja lämmintä kaakaota. Suomen poliittisessa elämässä pääministeri Antti Rinteen hallituksen kuherruskuukausi alkaa olla takana ja syksyn alun budjettiriihi aloitti arjen. Yleensä 100 ensimmäistä päivää kukin hallitus nauttii kuherruskuukautta ja tämä tuli juuri täyteen viime vaalien tuloksena punertuneen hallituksen osalta. Lämmin kaakao voi kohta olla tarpeen niin iltojen kuin talousnäkymien synkentyessä.

Rinteen hallituksella on paljon hyviä ja kannatettavia asioita kirjattuna hallitusohjelmaan. Rahojen riittävyys niiden toteuttamiseen on sitten toinen asia. Paljon on pistetty työllisyyden parantumisen ja työllisyysasteen nousun varaan. Talouskehitys ja sen ennakoidut näkymät eivät tue tätä optimismia. Velkaantumisen lisääminen tai verotuksen kiristäminen jäävät jäljelle, mikäli menot meinataan toteuttaa aiotusti.

Asumismenoihin on valtion ja kuntien päätöksillä merkittävä vaikutus. Taloyhtiöiden hoitomenoista noin puolet on kiinteistöveroja ja ns. kunnallisia maksuja, joita Kiinteistöliitto seuraa vuosittain kunnittaisen Indekstitalo-vertailun avulla. Valtion ja kuntien paineet pahimmillaan johtavat kiihtyvään asumismenojen nousuun, vaikka asuminen haukkaa jo nyt monien ihmisten ja kotitalouksien tuloista leijonan osan.

Asumismenojen kasvu syö ostovoimaa ja on riski kotimaisen kulutuskysynnän kehityksellä. Jos valtio ja kunnat omistamine yhtiöineen vievät varoja yhä enemmän kotitalouksilta, on kaikki se raha pois muusta kotitalouksien kulutuksesta. Tämä ei edistä Suomen taloudellisen kehityksen suotuisaa tulevaisuutta ja hallituksen työllisyystavoitteiden saavuttamista. Suotavaa on, että valtio ja kunnat päätöksiä tehdessään arvioisivat myös päätöstensä vaikutukset erilaisten kotitalouksia asumismenoihin – se olisi kaikkien etu.

Taloyhtiön vuosikello tikittää

Kiinteistöliiton sivuilla on Taloyhtiön vuosikello, jonka tarkoitus on auttaa hallitusta ja isännöitsijää taloyhtiön toiminnan suunnittelussa. Vuosikello on tarkoitettu ohjeelliseksi malliksi, jota taloyhtiö voi käyttää pohjana suunnitellessaan omaa vuosikelloaan ja tarkistaa mitä kaikkea missäkin kuussa on yleensä esillä ja edessä taloyhtiön elossa.

Vuosikelloon on koottu kuukausittain kirjattuna asioita vuodenkierron mukaisesti. Kannattaa käydä katsomassa ja miettiä miten oman asuintalon arkielossa asiat sujuvat. Vuosikello löytyy  tästä LINKISTÄ

1 kommentti . Avainsanat: Taloyhtiö, asumismenot, kotitaloudet