Ajatuksenpoikasia asuntotuotannosta ja -tiedotuksesta

Lauantai 11.5.2019 - Erkki Kuoppamäki

Asuntotuotantoa tarvitaan ja sitä on viimeiset 20 vuotta tehty painotetusti kasvukaupunkien kerrostaloihin pieninä asuntoina. Perinteinen omakoti- ja rivitalorakentaminen on hiipunut. Kohtuuhintaisuudesta puhutaan, mutta kallista tehdään.

Heitän ajatuksenpoikasen ja aloitteen tutkia seuraavaa kombinaatiota tarjonnan monipuolistamiseksi ja linjan reivaamiseksi:

• tiivis/matala kaupunkimainen asumistapa
  • pienehköt asunnot kysyntää vastaten
  • asunto-osuuskuntamuotoinen omistus ja hallinto
  • ohjelmoitu vaiheittainen laatu- ja varustetason nosto
  • kohtuuhintaisuus, mutta nimenä esim. starttiasunnot tms.

Tuloksena voisi olla saavutettavissa:

• maankäytön tehokkuus jopa luokkaan 0,4
  • lähinnä kaksioita ja kolmioita, mutta plussana oma ”minipiha” (atrium, terassi tms.) maantasossa kerrostalon parveketta parempi (?). Osalla asuntoja laajennusvara
  • todellisen omistamisen luoma turvallisuus, sitoutuminen ja huolenpito
  • alun riisuttu laatu- ja varustetaso, mutta ilman kohteen tai rakentajan leimautumista, kun selvä ohjelma ja rahoitusmalli tavanomaiseen tasoon on tiedossa (ja osin jopa hartiapankillakin tehtävissä)
  • ”uusi” vaihtoehto asuntorakentamiselle sekä pienissä että isoissa kaupungeissa. Ei siis samaa kuin ”townhouse”-formaatti tai entiset rivarit.

Lisäksi sijainti olisi joukkoliikenteeseen tukeutuva, jolloin voidaan tinkiä jotain autopaikkanormista ja ”piilottaa” autot alueelle ja pihoihin ilman kallista pysäköintiä rakenteellisesti. Kenties vielä kohdekunnan toimesta sisäinen pääkatu voidaan tehdä pihakatuna, joka palvelee myös yhteisenä puistona ja leikki/tapahtuma-alueena.

Hanketta ajatellen olisi tärkeää saada mukaan Asuntomessut.

Asuntomessujen syntyhistorian osalta tärkeä aloite tehtiin ja alkunuotit laadittiin Asuntoliiton toimesta.  Asuntomessujen pitkän ja onnistuneen toiminnan aikana perinteisesti on tuotu esille pientalovaltaista asumistapaa. On yhdistetty asumisen kehittämistä (suunnittelukilpailut, tutkimukset) ja asumiseen liittyvää tiedotusta, viestintää ja valistusta. Vuosien varrella on esitelty myös kaupunkimaista asumista. Äskettäin uusi askel messutoiminnassa esiteltiin kokeellisen kaupunkitapahtuman muodossa Helsingin Jätkäsaaressa.

Tietenkin tärkeää on saada mukaan myös ARA resursseineen ja liittymäpintoineen.

Yhteistyössä katsotaan, onko edellä esitetyssä ideaa. Itse mietin, että toteutusmalleja on hyvä kehitellä ja vanhoja uudistaa vastaamaan päivän ja tulevaisuuden tarpeisiin. Sekä ihmisten että asuntopolitiikan osalta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Asuntotuotanto, pientalot, asuntomessut