Korona ja KIRA-ala

28.03.2020

Asuntoliitto kokosi KIRA-alalla vaikuttavien tahojen verkkosivuilla esillä olevia korona-näkökulmia. Suosittelemme seuraamaan Suomen kuntaliiton verkkosivua, jolta löytyy kootusti kattava kooste korona-asioista.

Valtioneuvosto

LINKKI

"Valtioneuvoston verkkosivustolle on koottu hallituksen linjaukset ja tiedotustilaisuudet, ministeriöiden tuottamaa sisältöä koronaviruksen vaikutuksista eri hallinnonaloilla, ministeriöiden koronavirusaiheiset ajankohtaisaineistot sekä usein kysytyt kysymykset."

Ympäristöministeriö

LINNKI

"Ympäristöministeriö ja ministeriön hallinnonala seuraavat tiivisti koronavirustilannetta ja vaikutuksia mm. rakentamiseen, asuntotuotantoon, jätehuoltoon ja jätevesihuoltoon. Ympäristöministeriö ja ympäristöhallinnon virastot ovat valmistautuneet nopeaan reagointiin, mikäli koronaviruksen leviäminen vaatii toimenpiteitä."

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA)

LINKKI

"Suomen hallituksen linjauksen mukaisesti ARAn henkilöstö on siirtynyt tekemään pääosin etätyötä. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että kaikki kasvokkain tapahtuvat kokoukset, käynnit ja vierailut on peruttu. Toimintamme jatkuu muilta osin niin normaalina kuin mahdollista. Käsittelemme tukihakemukset ja teemme päätökset kuten ennenkin. Myös digitaalinen asiointi toimii normaalisti. Yhteydenpito ARAn asiantuntijoiden kanssa onnistuu sähköpostilla, puhelimitse ja muilla digitaalisilla välineillä."

Suomen kuntaliitto

LINKKI

"Tälle sivulle on koottu kuntien kannalta relevantteja ohjesivuja koronavirukseen liittyvään seurantaan ja varautumiseen liittyen. Kuntaliitto kehottaa seuraamaan aktiivisesti viranomaisten päivittyvää ohjeistusta."

Rakennusteollisuus RT

LINKKI

"Hallituksen ilmoittamat valmiuslakiin pohjautuvat rajoitukset kieltävät yli kymmenen hengen julkiset kokoontumiset. Kielto ei kuitenkaan koske työpaikkojen tai työmaiden toimintoja. Tästä huolimatta työt on pyrittävä mahdollisuuksien mukaan järjestelemään siten, että tarpeettomia lähikontakteja ei synny."

RAKLI

LINKKI

"Raklin ohjeistukset koronavirustilanteeseen liittyen."

Suomen Arkkitehtiliitto SAFA

LINKKI

"Koronavirusepidemian vuoksi noudatamme SAFAssa maan hallituksen ja THL:n ohjeita kokoontumisten ja lähikontaktien osalta.8.5. Turkuun suunnitellut Arkkitehtipäivät perutaan."

KOVA ry

LINKKI

"Toivomme, että KOVAn jäseniltä löytyy mahdollisuuksiensa mukaan joustoa vaikean taloudellisen tilanteen osuessa vuokralaiseen kohdalle. Esimerkiksi maksusuunnitelmien teko on lomautus- ja irtisanomistilanteissa hyvä keino osoittaa vuokralaiselle vuokranantajan joustavuutta ja tukea vuokrataloyhtiön roolia turvallisena vuokranantajana."

Suomen Kiinteistöliitto

LINKKI

"Tartuntariskin pienentämiseksi taloyhtiöissä suositellaan ottamaan käyttöön uusia ratkaisuja ja tekemään poikkeusjärjestelyjä. Yhtiökokoukseen osallistuminen voidaan mahdollistaa etäyhteyden avulla ja suositella osakkaita etäyhteyden käyttöön tai siirtää yhtiökokous myöhempään ajankohtaan", sanoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia."

Arkkitehtitoimistojen liitto ATL

LINKKI

"On kohtuutonta, jos tilaajat ja rakentajat pyrkivät sivuuttamaan pandemian, joka on Suomessakin todettu valmiuslainsäädäntöä edellyttäväksi epidemiaksi, Force majeur -perusteeksi. Arkkitehtitoimistojen Liitto ATL tukee jäsentoimistojaan tätä toimintaa vastaan."

Finanssiala

LINKKI

"Koronasta ryntäys henkivakuutuskaupoille – vakuutuksia myönnetään korona-aikanakin"

09.04.2022Vuosikokous 2022